top of page
  • תמונת הסופר/תT.Y.M Med

כוחו של הדם: פתיחת סודות האנמיה וכיצד להישאר באנרגיה

עודכן: 10 באוג׳ 2023

במאמר זה נצלול לתוך העולם של אנמיה, נתחיל קודם כל בלהבין מה היא אנמיה, כיצד מאבחנים, איך מטפלים, והכי חשוב איך מונעים מצב של אנמיה.


אנמיה
אנמיה

אנמיה היא מצב המתרחש כאשר בדם אין מספיק תאי דם אדומים או המוגלובין. תאי דם אדומים אחראים על העברת חמצן מהריאות לחלקים שונים בגוף. המוגלובין הוא חלבון המצוי בתאי דם אדומים ותפקידו לסייע לקשר את החמצן לתאי הדם האדומים.

אנמיה משפיעה על אנשים מכל הגילאים והמינים. על פי נתונים עדכניים, כ-1.62 מיליארד אנשים ברחבי העולם, מושפעים מאנמיה. בישראל, שכיחות האנמיה משתנה בין קבוצות אוכלוסייה שונות, תוך התייחסות ספציפית להבדלים בין המינים.

בישראל, מחקרים מצביעים על כך שכ-5-10% מהגברים הבוגרים חווים אנמיה.

לעומת זאת האנמיה נפוצה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים ברחבי העולם, וישראל אינה יוצאת דופן. , מחקרים מצביעים על כך שכ-8-15% מהנשים חוות אנמיה בשלב מסוים בחייהן. שכיחות גבוהה יותר זו נובעת בעיקר ממחסור בברזל הנגרם מאיבוד דם וסתי, הריון והנקה.


מה יכול לגרום לאנמיה ?

הבנת הגורמים הבסיסיים לאנמיה היא חיונית לניהול יעיל ומניעה. אנמיה יכולה לנבוע מגורמים שונים, כולל:

מחסור בברזל:

מחסור בברזל הוא הגורם השכיח ביותר לאנמיה בעולם. זה מתרחש כאשר לגוף חסר מספיק ברזל כדי לייצר כמות נאותה של המוגלובין. בישראל, אנמיה מחוסר ברזל פוגעת במספר ניכר של אנשים, בעיקר נשים בגיל הפוריות וילדים. גורמים כמו צריכה לא מספקת של ברזל תזונתית, איבוד דם מהמחזור והפרעות במערכת העיכול תורמים למצב זה.


מחסור בוויטמין:

מחסור בויטמינים חיוניים כמו ויטמין B12 וחומצה פולית יכול להוביל לאנמיה. ויטמינים אלו חיוניים לייצור תאי דם אדומים בריאים. צריכה או ספיגה לא מספקת של ויטמינים אלה יכולה לנבוע מבחירות תזונתיות לקויות, הפרעות ספיגה או מצבים רפואיים מסוימים.


מחלות כרוניות:

מצבים כרוניים מסוימים, כולל מחלת כליות, הפרעות אוטואימוניות וסרטן, עלולים לגרום לאנמיה. מצבים אלה משבשים את הייצור, תוחלת החיים או התפקוד של תאי דם אדומים, מה שמוביל לאנמיה.


מה הסימנים לאנמיה ?

זיהוי הסימנים והתסמינים של אנמיה חיוני לגילוי מוקדם וטיפול מתאים. תסמינים נפוצים כוללים:

עייפות וחולשה:

אחד התסמינים העיקריים של אנמיה הוא עייפות מתמשכת ותחושת חולשה כללית. אספקת חמצן מופחתת לרקמות ולאיברים עלולה לגרום לירידה ברמות האנרגיה.


עור חיוור:

אנשים אנמיים עשויים להיות בעלי עור חיוור או צהבהב וקרום רירי. זה מתרחש עקב ירידה בספירת תאי הדם האדומים או רמות המוגלובין.


קוצר נשימה:

כאשר הגוף נאבק להשיג אספקת חמצן נאותה, אנמיה עלולה להוביל לקוצר נשימה, במיוחד במהלך פעילות גופנית או מאמץ.


דופק מהיר או לא סדיר:

אנמיה יכולה לגרום לקצב לב מוגבר או לקצב לב לא סדיר. הלב מנסה לפצות על הירידה ביכולת נשיאת החמצן על ידי שאיבת דם מהירה יותר.

כדוריות דם אדומות
כדוריות דם אדומות

האם אפשר למנוע מצב של אנמיה?

בוודאי, אסטרטגיות מניעה יכולות לעזור להפחית את הסיכון לאנמיה. הנה כמה המלצות מרכזיות:

תזונה מאוזנת:

צריכת תזונה מאוזנת ועשירה בברזל (ברזל חיוני לייצור תאי דם אדומים בריאים), ויטמין B12 וחומצה פולית חיונית למניעת אנמיה. כלול מזונות עשירים בברזל כמו בשר רזה, שעועית, ירקות ירוקים עלים ודגנים מועשרים. בנוסף, שלבו מקורות של ויטמין C כדי לשפר את ספיגת הברזל.

מספר דוגמאות למאכלים :

מזונות עשירים בברזל -

  • בשרים רזים: בקר, כבש ועופות (במיוחד בשר כהה).

  • פירות ים.

  • קטניות: עדשים, חומוס, שעועית כליה ושעועית שחורה.

  • ירקות ירוקים עלים: תרד, קייל, מנגולד.

מזונות עשירים בוויטמין C -

  • פירות הדר.

  • פירות יער: תותים, אוכמניות, פטל ופטל שחור.

  • פלפלים: פלפל אדום, צהוב וירוק.

  • קיווי.

  • עגבניות.

  • ברוקולי.

מזונות עשירים בויטמין B12 וחומצה פולית -

  • בשר ודגים: בקר, כבש, סלמון ופורל

  • עופות: עוף והודו.

  • ביצים.

  • מוצרי חלב: חלב, גבינה ויוגורט.

  • עלים ירוקים: תרד, אספרגוס וכרוב ניצנים.


תוספת תזונה:

במקרים בהם הצריכה התזונתית אינה מספקת, ניתן להמליץ על תוספת של ברזל, ויטמין B12 או חומצה פולית, במיוחד עבור קבוצות בסיכון גבוה כגון נשים בהריון או אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים.


בדיקות בריאות סדירות:

בדיקות בריאות סדירות, כולל בדיקות דם שגרתיות, יכולות לסייע בזיהוי כל הליקויים או התנאים הבסיסיים שעלולים לתרום לאנמיה. גילוי מוקדם מאפשר התערבות וטיפול בזמן.


איזה טיפולים קיימים לאנמיה ?

הטיפול המתאים לאנמיה תלוי בגורם הבסיסי ובחומרת המצב. גישות טיפול נפוצות כוללות:

תוסף ברזל:

עבור אנמיה מחוסר ברזל, תוספת ברזל היא שיטת הטיפול העיקרית. תוספי ברזל יכולים לעזור לשחזר את רמות הברזל ולשפר את ייצור תאי הדם האדומים. עם זאת, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני תחילת כל משטר תוספי מזון.

הדרך הנפוצה ביותר לקבלת ברזל היא בכדורים, אך לפעמים הרופאים ממליצים לקבל עירוי עם ברזל ישירות למחזור הדם.


תוספת ויטמינים:

במקרים בהם אנמיה נגרמת על ידי מחסור בוויטמין, ניתן לרשום תוספת של ויטמין B12 או חומצה פולית. זה עוזר לטפל בחסרים הבסיסיים ומקדם ייצור של תאי דם אדומים בריאים.


טיפול במחלות רקע:

אנמיה הקשורה למחלות כרוניות או מצבים רפואיים אחרים דורשת טיפול ממוקד בגורם הבסיסי. ניהול המצב הבסיסי מסייע לעיתים קרובות בשיפור תסמיני אנמיה וייצור תאי דם אדומים.


בואו נסכם את כל מה שלמדנו

אנמיה היא מצב נפוץ המשפיע על אנשים מכל הגילאים והמינים ברחבי העולם, כולל ישראל. הבנת הסיבות, זיהוי התסמינים ואימוץ אמצעי מניעה הם שלבי מפתח בניהול אנמיה. על ידי יישום תזונה מאוזנת, פנייה לבדיקות בריאות קבועות ומעקב אחר תוכניות טיפול מתאימות, אנשים יכולים להפחית את השפעת האנמיה על בריאותם ורווחתם הכללית.


* כל הכתוב במאמר זה אינו מחליף יעוץ רפואי מקצועי *


43 צפיות0 תגובות
bottom of page